fbpx
Hogyan válaszd ki a megfelelő színeket weboldaladhoz
Honlap színek 2

A színek kiválasztása nem egyszerű. Végtelen mennyiségű színkombináció létezik. Éppen ezért rengeteg időt és energiát pazarolsz el, ha bármi előzetes tudás nélkül ugrasz neki weboldalad színeinek kiválasztásába. A színelmélet nem a szakterületem, de egy weboldal színeinek kiválasztásához szerencsére nem is lesz szükséged mély elméleti tudásra. Már pár praktikus tanács is elég ahhoz, hogy honlapodhoz megtaláld a tökéletes színeket. Ezeket az alapokat próbáltam összeszedni ebben a cikkben.

Míg a tartalmak, leírások és ajánlások logikai szinten kommunikálnak látogatóiddal, addig a színek érzelmi szinten. A jó színválasztás befolyásolhatja, hogy az érdeklődő hogyan értelmezi a látottakat, és ez befolyásolhatja abban, hogy pozítivan fogadja-e be márkádat. A szemnek bántó színválasztások pedig távozásra, vagy más weboldalon való böngészésre késztetheti az érdeklődöket.

Az első jó benyomást leggyorsabban a weboldalad színeivel tudod elérni. A színelmélet mögött meghúzódó tudomány elsőre bonyolultnak tűnhet, de az alapok ismerete is már nagyban hozzásegít ahhoz, hogy honlapod szemet gyönyörködtető színvilággal várja látógatóit.

Miért fontosak a színek?

A színek kiválasztása több, mint személyes preferencia kérdése. Minden színnek más jelentése van, és sajátos módon befolyásolhatja az embereket. Éppen ezért olyan fontosak a színek a webdizájnban, hiszen általuk képes leszel arra, hogy azonnal a megfelelő érzelmi üzenetet közvetítsd vállalkozásodról.

Vessünk egy pillantást a színek jelentésére és arra, hogy milyen érzelmeket válthatnak ki.

Meleg színek

Energikus hatással bírnak, de önmagukban használva hajlamosak a túlzott stimulációra. Érdemes az egyensúly érdekében hideg és semleges színekkel keverni őket.

  • Piros – aktív, érzelmi, szenvedélyes, erő, szeretet, intenzitás
  • Rózsaszín – édes, romantikus, játékos, meleg, együttérző, puha
  • Narancs – meleg, lelkes, siker, elszántság, barátságos
  • Sárga – fiatalos, élénk, energikus, üde, optimista
Meleg színek 2

Hideg színek

Nyugtatóan hatnak, és ezért a weboldalakon használt leggyakoribb színek. De légy óvatos – ha túlzottan használod őket, akkor hideg vagy személytelen hatást is kelthetnek.

  • Zöld – friss, nyugodt, bizalom, békés, reményteli, gyógyító
  • Kék – kényelem, tisztaság, nyugalom, bizalom, integritás, hűség, megbízhatóság
  • Lila – csillogás, erő, nosztalgikus, luxus, ambíció, spirituális
Hideg színek

Semleges színek

Ezeket nagyon jó keverni meleg vagy hideg színekkel, és gyakran használják az elsődleges színek tompítására és a weboldal tervezés egyensúlyának biztosítására.

  • Szürke – tisztelet, bölcsesség, türelem, modern, hosszú élettartam, intelligens
  • Fekete – erőteljes, merész, komoly, elegáns, fényűző, drámai, formális
  • Barna – barátságos, föld, otthon, hitelesség, egyszerűség, kitartás
Semleges színek

A színek pszichológiája és a márkafelismerés

Weboldalad színeinek helyes kiválasztásával leteszed az alapkövet márkád kiépítésében. A szín kulcsfontosságú funkcióként szolgál a figyelem felkeltésére, a vágy kialakításában, a konverziók ösztönzésére és a látogatók hűségének megszerzésére.

Megfelelő színválasztással a honlapra látógató képes lesz felismerni egy ismerős márkát, anélkül, hogy látná a logót.

Szín elmélet

Az egyes színek fent említett általános jelentése mellett vannak bizonyos trendek is, amelyeket a márkák gyakran követnek. Például az éttermek általában pirosak és narancssárgák, a bankok és a pénzintézetek gyakran kékek, míg a luxustermékeket gyakran fekete színbe öltöztetik.

Ha elakadtál a márkád színeinek kiválasztásában, akkor érdemes lehet megnézni a nagyvállalatok ikonikus színválasztásait és ezek alapján eldönteni, hogy mely nagymárkához hasonló érzéseket szeretnél kiváltani.

Színelmélet a webdesignban

Most, hogy tudod, hogy a színek miként befolyásolhatják látogatóid, úgy keverheted őket, hogy weboldalad színeivel olyan érzést válts ki belőlük, amilyet szeretnél. Erre használjuk a színkereket.

Dióhéjban a színelmélet a színkeréken a színek kölcsönhatásának hátterében álló tudomány, amelyek jól együttműködnek a tervezés során. A színösszeállítást három általánosan elfogadott szerkezetben tudod elvégezni. Ezek a triád, a komplementer (kiegészítő) és az analóg színek.

Színkerék típusok

A színkeréken szélesebb körből választhatsz, ha figyelembe veszed a kiegészítő színeket, a kontrasztot és a vibrációt.

A komplementer alatt azt értjük, ahogyan a színek kölcsönhatásba lépnek más színekkel. Ha a színeket a színkerék ellenkező végéből illeszted össze, vizuálisan vonzó hatást kapsz, mert egyensúlyt nyújt a szem számára, mivel az egyik szín fokozza a másikat.

A Kontraszt a látogatók figyelmét úgy összpontosítja, hogy egyértelműen elosztja az oldal elemeit, vagy támogatja a szöveg olvashatóságát, vagy felhívja a figyelmet az oldal egy adott részére.

A vibrálás befolyásolhatja a látogatók érzelmi reakcióját. Az élénkebb színek energikusabb hatást kelthetnek, a sötétebb árnyalatok pedig ellazíthatnak és segíthetnek jobban a tartalomra koncentrálni.

Az alapszín kiválasztása

A webdesign színeinek harmonikus összeválogatása előtt, fontos a márka alapszínének kiválasztása. Ez határozza meg a logód és más arculati elemek színvilágát.

A feladat nem egyszerű, hiszen a rendelkezésre álló több millió színből kell kiválasztanod a számodra és vállalkozásod számára legmegfelelőbb színt. A döntés terhe nagy, hiszen minden más színed ebből az egy színből fog eredni. Azért túlgondolni sem érdemes, csak találj racionális indokot, hogy miért amellett döntöttél. Ebben az alábbiak tudnak segíteni.

  • Használd a rendelkezésre álló színeket. Van már logód? Akkor használd annak a színeit.
  • Vedd figyelembe a célközönséged! Kik használják majd weboldalad? Rájuk mi jellemző? A jellemzőik alapján milyen színre asszociálsz?
  • Kerüld a konkurencia színeit! Egyrészt nem etikus, másrészt nem szeretnéd, hogy potenciális ügyfeleid összekeverjenek a konkurenciával.
Elsődleges szín

Színpaletta egyszerűen

Megvan az alapszíned? Szuper! Akkor ideje színpalettát készíteni belőle. Erre van egy egyszerű praktikus módszer, amit magam is gyakran használok. Ezzel gyorsan tudsz szépen harmonizáló színeket választani magadnak. Színpaletta választás lépésről lépésre:

  1. Nyisd meg a Paletton oldalát
  2. Írd be kiválasztott alapszíned HEX kódját.
  3. Nyomd be az “add complementary” gombot
  4. Amennyiben 2 szín nem elég, nyomd be a kiegészítő színek lehetőséget
Paletton szín

Ezzel meg is vannak szépen harmonizáló színeid, amelyeket bátran használhatsz honlapod kialakításánál, vagy csak küldd el honlapkészítődnek.

A 60-30-10-es szabály

Egy egyszerű technika a különböző színek keverésére. A harmónia megteremtése érdekében a színeket általában 60–30%-10% arányban érdemes kombinálni. Nem mindig kell három színt választanod, de alapnak jó, hogy szép és kiegyensúlyozott színvilágú honlapod legyen. Ezzel a módszerrel 60% -ban alapszínnek, 30% -ban másodlagos színnek és 10% -ban hangsúlyos színnel kell rendelkeznie. Ez az arány kellemes az emberi szem számára, mivel lehetővé teszi a vizuális elemek fokozatos megjelenését.

60-30-10 szabály

Kontraszt

A színkontraszt elképesztően fontos része a vizuális kompozíciónak. Például, ha arra van szükséged, hogy a látogatók felfigyeljenek weboldalad egy meghatározott területére (például egy CTA gombra), akkor két erősen kontrasztos színt érdemes használnod, például narancssárgát és zöldet, vagy pirosat és kéket.

Bár a kontraszt hasznos lehet, körültekintően kell használni. Ha nagy kontrasztot használsz az egész honlapon, akkor a látógatónak nehéz lesz elolvasni vagy tisztán látni a szöveget. Azt javaslom, hogy mérsékelten használj kontrasztot, és csak akkor, ha kiemeli a legfontosabb elemeket.

Használj képeket

Bizonyos esetekben jó módszer lehet, ha egy képet veszel alapul. Ha a fejedben már él egy kép, amely meghatározhatja a márkádat, akkor használd ennek a képnek a színeit.

A színek életre keltik weboldalad

A színek mindenhol megtalálhatók, és megfelelő használatuk esetén bármilyen típusú érzelmet vagy cselekvést kommunikálhatnak a látogatóknak. Habár a színek rendkívül fontos szerepet játszanak a webdizájnban, nem az egyetlen változó a tökéletes honlap kialakításában. A megfelelő színek csak egy eszköz, a számtalan közül, amellyel kiemelkedő weboldalad lehet.

Remélem hasznosnak találtad a fenti tippeket. Ne felejtsd, hogy a tervezésben nincsenek szigorú szabályok. Valójában a leghatásosabb tervek éppen ezeket a szabályokat sértik meg. Használd a színelméletet útmutatásként, de ne félj bízni kreatív ösztönödben sem.

Honlapot Most honlapkészítés
Diószegi Dániel

Diószegi Dániel

Szia! Dani vagyok. Szabaduszó honlapkészítő, lelkes SEO specialista és amatőr online marketinges. Olyan honlapokat készítek, amelyek a magasszintű ügyfélszerzést célozzák meg. Amikor éppen nem honlapokat szerkesztek, akkor jó eséllyel ide írok egy blog bejegyzést!
weboldal tervező munkafüzet

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Honlapkészítés jó áron

PROFI HONLAPKÉSZÍTÉS

Szeretnél egyedi honlapot jó áron? Jó helyen jársz!

Kapcsolódó cikkek