7 vérciki weboldal hiba – ugye Te nem követed el őket?

A honlapkészítés trükkös mutatvány, aminél iszonyat könnyű belecsúszni egy-egy hibába. Gyakran látom például, hogy túlzottan nagy fókuszt kap a szépség és esztétikum, miközben egy weboldal igazi feladata a hatékonyságával maximalizálni a vevőszerzést.

Egy hibákkal tarkított honlapra vállalkozást építeni olyan, mintha lyukas tankkal indulnál Horvátországba nyaralni. Kezdetben észre sem vesszük, hogy baj van, míg egyszer csak azon nem kapjuk magunkat, hogy százezrek folytak el. Minél több látogató távozik az oldaladról vásárlás nélkül, annál fájóbb lesz a dolog.

Pedig ezek a fájó veszteségeket könnyen elkerülheted egy kis odafigyeléssel. A tovább olvasás ebben fog segíteni neked. Kapaszkodj, mert mutatom a weboldalak legkínosabb hibáit!

1. Túl sok animáció vagy mozgó elem

A rossz animáció állatorvosi lova: https://www.lingscars.com/

Gyűlölöm, ha egy weboldalon sok a beúszó vagy folyamatosan váltakozó elem. Látogatóként szeretem a kezemben tartani a kontrollt. Céllal kerestem fel az oldalt, hogy megtaláljam egy problémámra, kérdésemre vagy vágyamra a választ.

Az animált elemek – bármi, ami gördül, villan, ugrik vagy mozog – konverzió gyilkosok. Bezárom az oldalt és nem leszek olvasó, feliratkozó vagy vásárló. A statisztikák alapján ezzel nem vagyok egyedül. Mégis, amikor saját honlapkészítésről van szó, akkor sokan úgy pakolják az animációkat, mintha nem lenne holnap. 

Nem igazán tudják megindokolni, hogy miért. A válasz általában annyi, hogy „mert szép”. Ez nem elég, itt is kell cél! Az animációnak a látogató szemét kell irányítania. Csakis, akkor használd, ha egy szövegre, gombra vagy szakaszra szeretnéd terelni a figyelmét.

A lényeg: mellőzd a slidereket főoldalad tetején. Inkább engedd, hogy az olvasó kezében legyen az irányítás.

 2. Csigalasssú honlap

Figyelj, ez nem vicc! Ha honlapod nem töltődik be 3 másodperc alatt, akkor a látogatók 53%-át már el is vesztetted. Egy WordPress alapú honlap esetén ennek legfőbb oka a túl sok bővítmény.

Mondok rá egy példát… Péter /ügyfelem, dísznövény árusító bizniszét tette fel a netre/ indított egy webshopot, és jól tele pakolta szuperebbnél szuperebb funkciókkal. A probléma ott kezdődött, hogy az oldalak betöltése idegesítően lassú volt. Felnyitottuk a motorháztetőt és mit ad isten, 67 bővítményt találtunk. Innentől nem volt kérdés, hogy mi okozza az oldal csigalassú betöltését.

A bővítmény egy kiegészítő, amivel programozás nélkül adhatsz egyedi funkciókat az oldalhoz. Peti webfejlesztője ez esetben inkább értett a legozáshoz /bocsi/, mint a fejlesztéshez, így mindent bővítményekkel akart megoldani.

Ne érts félre, a bővítmények szuperek, hiszen fejlesztés nélkül, csomó időt megspórolva tudunk egyedi funkciókat beépíteni a honlapba. De azt is látni kell, hogy minden egyes új bővítménnyel lassítjuk az oldalt, így érdemes mértékkel bánni velük.

 A lényeg: ezerszer inkább egy szimpla de gyors, mintsem egy bonyolult és lassú weboldal!

3. Mindenkinek írsz

Forrás: Canva

Tudod mitől lesz igazán sikeres a weboldalad? Hiába az egyedi grafika, a gyors betöltődés, a mobilbarát nézet – ha nincs leszűkítve a célközönséged és rájuk írva a szöveg, akkor a kutyát sem fogja érdekelni a terméked, szolgáltatásod vagy bármi, amit írsz.

Szűkítsd le a közönséged addig, amíg eléred a legkisebb életképes piacot és alkosd meg vállalkozásod Buyer Persona-ját. A Buyer Persona egy olyan személy leírása, aki képviseli a célközönséged. Ez nem egy igazi ügyfél, hanem egy kitalált személy, aki megtestesíti a legjobb potenciális vásárlóid jellemzőit.

Ha ismered a célközönséged, hogy mi a fájdalompontjuk és, hogy miként tálald nekik a megoldásodat, akkor nyert ügyed van. Erről Wolf Gábor Kismarketing biblia könyvében hozott hasonlata jut eszembe:

 „Nekünk, kisvállalatoknak csupán egy kis vödrünk van, és azzal nem az a jó stratégia, ha körbeugráljuk az egész cseresznyefát, és minden ágról csak egy-egy szem cseresznyét szedünk le! A jó stratégia az, hogy odaállsz a fa alá, „megcélzol” egyetlen nagyobb ágat, és azt szépen, módszeresen leszeded.”

A lényeg: fókuszálj tűpontosan a célközönségedre, hogy a mondandód célba találjon!

4. Amikor a szöveg a rossz tipográfia választás miatt olvashatatlan

A teljesség igénye nélkül ezek a legnagyobb hibák.

Olvashatatlan vagy zavaró betűtípusok.

El tudtad olvasni? Nyugi, én sem. A rossz hír, hogy senki sem fogja.

Túl sok különböző betűtípus használata.

Rossz betű és háttérszín kombináció, amitől kellemetlen az olvasás. Bírom Rácz Jenő séf urat, gyakran nézem a Konyhafőnököt, de az új éttermének honlapján olvashatatlan a szöveg.

A lényeg: betűválasztásnál mindig az olvashatóság legyen a cél.

5. Képek! Túl jó minőségű, az a baj. Ha nem jó minőségű, az is baj…

Minden weboldalra kellenek képek, hogy emészthetőbbé tegyék tartalmaid. DE nem mindegy, hogy milyen minőségben kerülnek fel ezek. A rossz minőségű pixeles képektől amatőr hatást kelt az oldalad. Kerüld őket, akár a NAV ellenőrt.

Persze nem szabad átesni a ló túloldalára sem. A hatalmas felbontású képek feltöltése talán még nagyobb hiba. Nagy képminőség orbitális fájlmérettel jár, ami lassú oldal betöltéshez vezet. /Azt pedig már tudod, hogy egy lassú oldalról másodpercek alatt lépnek le az emberek/

 Már pár 1-2 MB-os kép is másodpercekkel csökkentheti weboldalad sebességét. Ne a kép legyen a szikla, ami elsüllyeszti a weboldalad

A cél, hogy képeid szabadszemmel nézve jó minőségűnek hassanak, miközben a fájl mérete a minimálisra van tömörítve. Hüvelykujj szabályként a 200 KB méretet használom. Ennél nagyobb méretű kép nem lehet az oldalon. Tipp: a képoptimalizálásról egy korábbi cikkemben írtam már.

A lényeg: legalább olyan igényességgel válogasd meg a weboldalad fotóit, mint a baráti köröd újdonsült tagjait!

6. Keresőoptimalizálási hibák – így nem leszel első a Google keresésben

Kész a szép honlapod, tele tartalmakkal és mégsem látni a Google keresi találatok között. Hogy lehet ez? Két dolog is okozhatja. Első, hogy webfejlesztőd nem végezte el az alap keresőoptimalizálást esetleg elfelejtette beállítani, hogy a Google indexálja az oldalt.

Rosszabb esetben a webfejlesztő a munka kezdése előtt letiltotta a honlap kereshetőségét és elfelejtette visszaállítani, miután kész lett az. Ha élesítést követő napokban nem találod a keresések közt egyik oldalad sem, akkor legyen gyanús, hogy kimaradt valami.

Másik esetben a webfejlesztő elvégzett minden beállítást, meg is jelenik az oldal a keresésben, de sehogy sem akar az első oldalakra kerülni. Ilyenkor a kevés tartalom a probléma. Ha a képeken és bemutatkozó leíráson kívül nincs semmi más az oldaladon, akkor ne lepődj meg, ha nem vagy elöl a keresésekben. A sikeres keresőoptimalizáláshoz rendszeres tartalom kell.

És akkor jöjjön az igazság, amit valószínűleg más webfejlesztőtől nem fogsz hallani:

A honlapkészítés komoly és rendszeres tartalom nélkül kidobott pénz.

Tudod mitől lett Stephen King a világ egyik legsikeresebb írója? MINDEN délelőtt leült az íróasztalához és 4 órán keresztül csak írt. És mindezt évtizedeken keresztül. Ez a sikeres keresőoptimalizálás kulcsa. Írj rendszeresen jó minőségű tartalmat az olvasóidnak.

A lényeg: csekkold, hogy az oldalad ott van-e a Google találatok között és írj tartalmakat rendszeresen.

7. „Üdvözöljük a weboldalunkon”

Honlap tulajdonosok szövegkészletének rongyosra járatott közhelye. 

A 2000-es évekből ránk maradt trend, ami mai napig állandó része weboldalaknak. Írd be a Google keresőbe és látni fogod, hogy 1,5 millió találat jön fel ezzel az „egyedi” nyitó szöveggel.

Üdvözöljünk weboldalunkon

Azért fáj ez különösen, mert weboldalad kezdőlapjának első szakasza a legértékesebb rész. Itt dönti el az egyszeri látogató, hogy Te vagy-e a problémájára a megoldás és, ha nem kapja meg a megfelelő üzenetet, akkor kegyetlenül rányom az x-re és már ballag is tovább a konkurenciához. Ne pazarold el weboldalad legértékesebb részét egy ilyen semmitmondó szövegre.

Helyette legyen egy frappáns címsorod, ami összefoglalja vállalkozásod lényegét és egy alcímben egészítsd ki egy rövid leírással, amivel megszólítod a célközönséged.

A lényeg:  „mit kaphatok az oldalon, miért jó nekem tovább olvasni?” – a weboldal nyitó szövege erre a kérdésre adjon választ.

Személyes gondolatok – mintha egy sör kávé mellett beszélgetnénk

Szeretjük azt gondolni, hogy a rossz dolgok csak másokkal történnek. De sajnos a fent leírt esetek gyakoribbak, mint azt elsőre gondolnád. Ezért összegyűjtöttem azokat a tanácsokat, amellyel elkerülheted ezeket a frusztráló helyzeteket.

A honlapkészítés egy közös projekt, ezért körültekintően válaszd meg, hogy kivel dolgozol együtt

A webfejlesztő feladatai jóval túlmutatnak azon, hogy leprogramozza a honlapot, amit megálmodtál. Egy igazán jó szakember egyszerre marketinges, aki ismeri a legjobb webes értékesítői trükköket; grafikus, aki tisztában van az alap dizájn trükkökkel és projektmenedzser, aki levezényli a teljes folyamatot és egyértelművé teszi a határidőket, feladatokat és elvárásokat.

Mindig lesz olyan, aki olcsóbban megcsinálja a honlapod – még olyan is, aki ingyen.

Nemrégiben megkeresett egy hölgy, hogy weboldalt szeretne. A beszélgetés során hamar kiderült, hogy ez nem az első próbálkozása. Volt egy webfejlesztő barát, akivel megegyeztek, hogy barterbe elkészíti a honlapot.

A munka elkezdődött, de használható végeredmény nem született, mert a kapcsolat közben elmérgesedett. Ezen már meg sem lepődtem. Az ilyen projektek már az elején halálra vannak ítélve, hiszen a webfejlesztőd úgy érzi, hogy nem fizeted meg rendesen, ezért cserébe gyenge honlapot kapsz, ami nem teljesíti be célját, tehát olyan, mintha nem is létezne.

Egy weboldal ára nagyon széles skálán mozog, 50 ezertől a 1,5 milliós árig. Sajnos a magas ár sem garancia a minőségre, ezért minden esetben informálódj a kiválasztott szakemberről. Nézd meg referencia munkáit és, ha kell vedd fel a kapcsolatot korábbi megrendelőivel.

Több 100 ezrekről van szó, ezért szánd rá az időt és energiát a megfelelő szakember kiválasztására. Ha pedig figyelembe vesszük, hogy vállalkozásod bevétele múlik ezen, akkor már milliókról beszélünk.

A keresőoptimalizálás beállítások elvégzése csak a 0. lépés

A sikeres keresőoptimalizáláshoz nem elég, hogy a webfejlesztőd elvégzi az alap SEO beállításokat. Ez csak az alap, amire építkezhetsz.

Egy jó szakember – akár egy edző, megmutatja, hogy mit kell tenned ahhoz, hogy a keresésekben egyre jobb helyre kerülj.

A sikeres keresőoptimalizálás azon múlik, hogy milyen tartalmakat osztasz meg rendszeresen és azok mennyire hasznosak olvasóidnak.

Honlapod lehet a legjobb kollégád

De csak, ha folyamatosan törődsz vele. Ismerd meg, figyelj az egészségére és folyamatosan fejleszd.  

Melós? – Hát ja… Főleg eleinte.

Megéri? – Naná!

A tiéd lehet a világ legjobb kollégája, aki 0-24 dolgozik, hozza a vevőket és termeli a pénzt.

A mai világban egy vállalkozó egyébként sem engedheti meg magának, hogy ne tanulja ki az online világ és ezzel saját honlapjának működését. Szerencsére a WordPress megjelenésével sose volt még ilyen egyszerű weboldalt kezelni.

Ha maradt benned nyitott kérdés, akkor nyugodtan írj kommentben vagy írj rám emailen.

Tetszett a cikk?

Oszd meg Facebookon
Oszd meg Linkedinen

2 válasz

  1. Ez szuper cikk volt Dani, szépen összefoglaltad a legfontosabb elemeket!
    Sajnos sokan még így is sajnálják a pénzt egy szakemberre, minőségi munkára és csak évek alatt elszenvedett több milliós károk után láják be, amiről mesélsz.

    Ahogyan egy Forma 1-es győztes csapat sem juthat el s dobogóra profi gépezet nélkül (autó+csapat), úgy az online jelenlétben sem lehet eredményt elérni a szomszéd stác által összetákolt weboldallal.

    Csak így tovább, várom a további cikkeidet! 🙂

    1. Köszönöm a visszajelzést és örülök, hogy tetszett 🙂

      Igen, ahogy sok a marketing sérült vállalkozó, ugyanúgy rengeteg a weboldal sérült. Emiatt végül vagy kiábrándulnak a weboldal szükségességét illetően vagy megbíznak végre egy rendes szakembert. Így lesz az olcsó weboldal végül kidobott pénz vagy drága…

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Kapcsolódó cikkek